Wednesday, 7 November 2012


 .::DENDAM SANG PENCINTA::.

      


       Shafiz menyepi . Sesekali tangannya meraup kasar kepala yang kusut . Matanya merenung skrin meneliti setiap gambar dengan berhati-hati . Cuba mencari imej yang pelik dan misteri .
       “fiz,tak balik lagi ? Still tak jumpa apa-apa ke ?,” shafiq menyoal . Shafiz direnung . Tiada apa-apa respons yang ditunjukkan .
       “fiz,kau okey ke ? ,” soalan yang hampir sama tetapi dipendekkan sedikit diulang kembali . Tetapi , si penerima soalan masih kaku menghadap skrin .
       Shafiq menarik nafas sedalam-dalam yang mungkin . Sabar . Dia mengerti masalah yang melanda rakan sekerjanya itu . Bukan masalah kecil yang dihidapinya . Malah,lebih besar daripada masalah ekonomi negara .
       kreeek.. bunyi kerusi mengejutkan Shafiq yang asyik termenung . Shafiz
dilihat berlari meninggalkan skrin yang dari tadi ditenung bagai nak tembus .
       “Fiz! Kau nak pergi mana ?, ‘’soal Shafiq separuh menjerit . Ada-ada sajalah kawannya yang seorang ini.
       Shafiq merenung skrin yang ditilik kawannya itu sejak tadi . Shafiq terkaku . Ini…………..

       Bilik kosong itu ditenung dengan teliti . mencari klu-klu yang mungkin bisa membantunya mencari maklumat bagi merungkai misteri-misteri yang menghantui biarpun sudah genap sebulan kes itu berlaku.
        “Abang…….” Bunyi bisikan tiba-tiba bergema di dalam bilik kecil itu.
Syafiz hanya terdiam . Dia tahu suara merdu itu milik siapa .
“papa!...” kini suara anak kecil pula menggangu halwa telinganya . bukan dia tidak rindu pada suara-suara itu . Tetapi , mereka sudah tiada,tidak perlulah dia meratapi lagi.
“argghhhhhhh!!!!,” Shafiz menutup telinga . pedih hatinya mendengar rintihan-rintihan derita itu . maafkan papa sayang , papa tak dapat nak tolong .
“shafiz! Kenapa kau ni ?!, ‘’ shafiq segera berlari mendapatkan Shafiz yang dilihat duduk di penjuru bilik sambil menutup telinga denagn muka yang agak mencemaskan .
“Aku pentingkan diri . Safiah , Anis ..mati sebab aku ! sebab aku jadikan mereka umpan untuk kepentingan aku sendiri ! ingatkan geng kongsi gelap tu akan jadikan mereka tebusan . tapi…..mereka terus ….dibunuh… That’s all my fault! ,‘’ Shafiz terus-terusan menyalahkan dirinya sendiri. Memperjudikan nyawa orang tersayang .
“itu semua idea kita semua . Bukan kau seorang je , aku pun rasa bersalah, ‘’ Hadi yang dari tadi hanya melihat adegan-adegan di hadapannya mula masuk campur . sememangnya dirinya turut dihantui rasa bersalah yang teramat sangat kerana dialah antara punca hilangnya sinar keceriaan daripada wajah Shafiz .
“aku yang tak pentingkan mereka .” shafiz menjawab lemah .
“Dooom ! dooom !”
Semua pasang mata kini tertumpu pada sebuah almari kayu yang sudah usang . Perasaan ingin tahu semakin membuak-buak dalam diri masing-masing . Entah kenapa , baru kini mereka sedar tentang kewujudan almari bersaiz sederhana itu .
Shafiq memberanikan diri membuka pintu almari yang sudah rapuh dimakan anai-anai .
“ kotak muzik ?, “ Hadi menyoal sambil menggaru kepala . Tak logik kotak muzik itu boleh mengeluarkan bunyi yang sangat kuat seperti itu .
Kotak muzik berwarna emas pudar itu diambil . Shafiq terkejut apabila mendapati kesan darah baru tercalit pada kotak itu .
              “Siapa yang masuk bilik ni selain kita ?, “ soal Hadi lagi .
       Shafiz meneliti kotak muzik itu . seperti pernah dilihat sebelum ini . 0tak cuba dikerah untuk mengenal pasti kotak muzik itu .
              “ Anis ,”
       “ Apa kena mengena arwah Anis dengan kotak ni Fiz ?,” Hadi bertanya sambil tangannya membelek-belek kotak muzik itu . kotak muzik itu dibuka . lagu happy birthday kedengaran .
“ Anis jumpa hadiah ni depan pintu rumah masa hari jadi dia . Tapi , aku tak tahu siapa letak . Aku tak syak apa-apa  . ’’ ujar Shafiz . Dahinya berkerut-kerut cuba mengingati apa-apa maklumat yang mungkin dapat membantu mereka .
“ Eh , ada kertas dalam ni !, ‘’ jerit Hadi sambil tangannya berhati-hati mengeluarkan kertas kecil yang terletak dalam genggaman patung penari belle di dalam kotak muzik itu .
“ Sesuatu berharga perlu kamu bayar untuk membayar segala hutang ayahmu , wahai anakku ,‘’ kandungan surat itu dibaca lantang . semua yang ada menjadi pendengar paling khusyuk untuk mencari klu-klu tersembunyi .
“ Ellyza . Ellyza ke dalang semua ni ?,’’ Shafiz cuba memikirkan segala kemungkinan yang ada . Ellyza , gadis yang pernah dilukai kerana dia . Tapi , bukankah dia yang curang dengan aku ? .
“ Ellyza ? junior kita masa kat London ?, ‘’ Shafiq bersuara .
“ Ya .”
“ Eh , bawah ni ada lagi tulisan la ! Nyawa dibayar nyawa ! uish.. seram la aku ,” Hadi membelek-belek lagi kertas yang berwarna merah itu dengan penuh minat . Dia pasti inilah kes penyiasatan yang paling mencabar bagi dirinya yang masih terlalu baru dalam dunia penyiasatan ini .
“ Ambil kotak tu , bagi kat makmal forensik . Tengok DNA siapa .’’ Arah Shafiq
Shafiz hanya memerhati kedua-dua sahabatnya itu . Di dalam hati tersimpan tekad untuk mencari siapa pembunuh kejam yang telah membunuh anak dan isterinya . Pembunuh itu mesti dibawa ke muka pengadilan !
“ Ada dapat apa-apa berita ? ,’’ soal Shafiz .
“ Ellyza baru je balik Malaysia minggu lepas . DNA tu masih dalam proses . Esok baru dapat ,’’ balas Shafiq lalu menghirup Nescafe yang dibancuh Shafiz .
“ Dia kat mana sekarang ?, ” tanya Shafiz lagi .
“ Kat Bangi . Dia duduk dengan family dia . Tapi , dengar cerita dia dah ada anak .  Anak kandung . Tapi , aku lupa nak tanya siapa bapak budak tu .”
“What ? bila dia kahwin ? ‘’ Shafiz mula berdiri sambil tangannya ligat mencari fail-fail yang berkaitan dengan identiti Ellyza .
“ Tu aku memang tak tau . ‘’ Shafiq menjawab.
“ Hey guys , aku rasa aku dah jumpa siapa pemilik kotak tu . ‘’
“Hadi . Beratus kali aku kata kalau masuk bagi salam . Hah , siapa ?” tegur Shafiz dengan nada geram . Sakit hati dengan rakan setugasnya yang dirasakan pekak tahap badak itu . Takpun dia mungkin perlu belajar bahasa lain .
sorry la bro lupa lah . excited sikit .” sengih Hadi sambil menutup pintu .
“okey .Cerita lah .”
“ Ellyza kata , dia pernah nampak kotak muzik tu . Masa tu dia pergi kedai pajak gadai cina yang kau dengan dia pergi dulu masa kau cari gelang mak kau . Dia kata yang dia ingat dekat dalam almari kaca . Tapi , kotak muzik tu tak jual . ‘’ cerita Hadi dengan panjang lebar .
“ Ada apa-apa lagi ? ,” soal shafiz kembali .
“ Mana kau dapat semua cerita ni ? Mana kau kenal Ellyza ? ‘’ Shafiq yang dari tadi mendiamkan diri mula mengesyaki sesuatu . Seingatnya , Hadi tak pernah tahu siapa Ellyza .
“ Aku ikut kau hari tu . ‘’ ujar Hadi bersahaja .
“ Ada ke ? tak perasan pun .”
“ Aku pakar macam James Bond .”
“ eleh . Perasan .”
Shafiz masih diam . Cuba mengingati segala kejadian pada hari tersebut . Hari di mana terputusnya hubungan antara dia dengan Ellyza .
Auntie , you dah lama kerja sini ke ? ‘’ soal Shafiz sambil memerhati sekitar ruang kedai lama tersebut . Misinya hanya satu , mencari semula rantai pusaka ibunya yang kini nazak .
“ 18 tahun . kenapa ? ‘’ nyonya yang berkebaya merah itu menjawab sambil membelek2 wajahnya di cermin .
“Saya sedang cari rantai ni ,” ujar Shafiz sambil menunjukkan sekeping gambar lama .
Riak wajah nyonya itu tiba-tiba berubah kelat . Gambar yang dipegangnya dipandang tanpa berkelip .
‘’keluar! Keluar! Jangan datang lagi!”  jerit nyonya itu secara tiba-tiba . Rantai itulah yang menyebabkan suaminya terbunuh !
“ kenapa ? Saya buat salah ke ?” soal Shafiz kehairanan.
i cakap jangan datang lagi ! You pekak ke ? ‘’ marah nyonya itu sambil menolak Shafiz keluar .
Tanpa disangka , nyonya berkebaya itu jatuh terbaring di atasnya disebabkan terlanggar sebuah kerusi . Ellyza yang kebetulan baru masuk ke dalam terdiam tanpa kata .
“ Awak kata nak cari rantai tu tapi ....... apa ni?! ‘’ Ellyza menangis teresak-esak sambil berlari meninggalkan Shafiz tanpa sempat dia menjelaskan apa-apa .
 “ Fiz , kau dengar tak ? ‘’ Hadi menepuk bahu Shafiz yang sepi tanpa kata . Sepatutnya dia bersorak tak pun cakap lah nak belanja aku makan , ni pergi termenung . Asalehe betullah . Buat penat je aku cari maklumat ni sampai hampir kena belasah dengan anak nyonya tu .
“ err.. Apa ? “ Shafiz menggaru kepala .
“ Aku dah jumpa siapa pemilik kotak muzik tu . Nama dia Suzanne Eng Wai . Dia yang hantar kotak muzik tu kat kedai pajak gadai Wong Yue . Tapi si Wong Yue tu pula dah jual benda tu dekat sorang perempuan yang tak dikenali . Tapi , si Wong ni kata perempuan tu menyeramkan . Dia langsung tak cakap apa-apa masa beli benda tu . Dia cuma ambil then terus bayar . ‘’
“ Siapa perempuan tu ?, “ soal Shafiq pula .
Dont know . Cuma si Wong ni kata perempuan tu naik Mercedes warna hitam , “
“ Nombor plat ?,”
“ tak dapat dikesan .”
Shafiz mengeluh . Entah kenapa kes ini semakin mencabar . Lepas satu , satu watak muncul . Dia cuba mengimbau segala kesalahannya . Tiba-tiba ...
       “ baru aku ingat ! Aku ada seorang musuh semasa di UITM . Nama dia Wan . Aku tak ingat nama penuh dia . Aku yang rampas Safiah dari dia , “
       “ Wan ? Oh .. patutlah dia tak datang masa aku jemput dia pergi kenduri kahwin kau . Kau yang dia cerita selama ni rupanya . Jadi .... Anis bukan anak kau ? ‘’ secara tiba-tiba Shafiq mencelah . Betullah apa yang diberitahu Wan selama ini . Anis ialah anaknya , bukan Khairul Shafiz bin Shaiful Hakim . Patutlah Shafiz tak berapa nak sayang dekat Anis .
       “ Akhirnya . Terbongkar jua .” balas Shafiz sambil mengangguk lemah.
       “ kenapa ?, “ Shafiq bertanya lagi dengn perasaan ingin tahu yang berkobar-kobar . Mengapa baru hari ini abang kembarnya ini mahu berkongsi rahsia ? Bukankah dia adik kembarnya sendiri ? tidak punya hakkah dia ? .
       “ Aku sayangkan arwah Safiah . Mulanya aku kecewa bila dapat tahu yang dia mengandung anak luar nikah dengan Wan . Tapi , dah sayang , aku sanggup jadi pak sanggup . Mulanya aku janji nak jaga arwah Anis macam anak sendiri tapi , aku marah bila tengok muka arwah Anis ada iras Wan . Tu yang ... “ terpancar riak kesedihan dan penyesalan yang teramat di wajahnya . Adakah arwah Anis akan bahagia sekiranya dia sanggup melepaskan arwah Safiah kepada Wan ? Ahh ... aku terlalu sangat mengikut perasaan tika itu .
       “ Besarnya rahsia yang kau sorokkan dari kami fiz . Apa perasaan mak kalau dapat tahu perkara ni ? Mak dah mati-mati fikir yang Anis memang betul-betul cucu kandung dia . Zuriat kau, “ Dada Shafiq terasa sebak . Ingin saja dia menangis ketika itu . Tapi , ego yang memuncak menyebabkan dia menahan dari menumpahkan air jernih di tubir mata .
       “ Maafkan aku . Aku tak ada niat nak menipu . Aku fikir , rahsia ini takkan terbongkar . Tapi ,Allah SWT Maha Berkuasa . “ Mata Shafiz sudah memerah . Rasa bersalah membelenggu dirinya kini .
       “ HAHAHAHAHA ! Akhirnya ! Saat yang aku tertunggu-tunggu sejak sekian lama ! Titisan air mata ! ‘’ satu suara secara tiba-tiba menyampuk .
Wan !
       “ Memang dah lama aku nak tengok kau musnah Shafiz . Sedar juga kau ya dengan kesalahan kau ?” perli Wan dengan kata-kata yang penuh sinis .
       “ Hadi ? “ soal Shafiz dan Shafiq serentak .
       “ Wan Hadi bin Wan Hakim . Kenapa ? terkejut ? Tak sia-sia aku buat plastic surgery kan ? korang dah tertipu nampaknya . Nak tau macam mana aku bunuh bini dan anak kau ? Tak nak ? okey , malas nak cerita .” ujar Wan atau Hadi . Lagaknya kini seperti watak jahat di dalam sebuah cerita di dalam filem mahupun drama .
       “ Celaka kau Wan ! Sanggup kau bunuh mereka ! Baik kau bagi tahu kami bagaimana kau membunuh mereka ! ” suara Shafiz bagaikan halilintar . Wan memang tidak boleh dimaafkan ! tergamak dia !
       “ Senang saja . Ingat hadiah tu ? Aku yang letak depan rumah . Nak bagi surprise kat anak aku . Tapi , kotak muzik tu sebenarnya ada CCTV . Kau yang bodoh tak dapat kesan . Jadi ,aku tahu lah gerak geri mereka dengan mudah . 12 Januari 2012, ingat lagi ? aku culik diorang sebab masa tu kau ada kat Jepun , kursus Persatuan Penyiasat  yang sepatutnya ‘Hadi’ datang .” Gelak Wan atau Hadi semakin galak .
       “ Kau tipu aku !” dengus Shafiz, sabarnya semakin tidak tertahan .
       “ Opss.. cerita belum habis . Aku letak mereka kat rumah tu , mulanya aku nak simpan lama-lama , tapi , Ellyza kata bunuh je terus . Boleh dia masuk line . Jadi ,aku pun bunuh la diorang . Tak guna simpan lama-lama . Kalau mintak wang tebusan pun buat apa kalau hati tak tenang kan ? Oh , lupa nak bagitau yang kotak muzik tu si Wong Yue yang hadiahkan . Tanda bayaran kau dah selesai .”
       “Bayaran apa ? ” soal Shafiz bingung .
       “Ingat rantai mak kau tu ? Wong Yue pernah jadi perempuan simpanan bapak kau . Bila mak kau tahu , dia serang Wong Yue dan bunuh anak Wong Yue yang disangka anak bapak kau dengan Wong Yue . Padahal tu anak Wong Yue dengan mendiang suami pertama dia . And mak kau gunakan rantai pusaka tu untuk cekik anak Wong Yue . ”
       “ Kau mereka cerita !” bentak Shafiq . Mukanya sudah memerah menahan geram .
       “ Kau balik kampung kau tanya mak kau yang kau rasa paling baik tu . ” balas Wan atau Hadi dengan kata-kata yang sungguh berbisa .
       “ Bukan Ellyza dan Wong Yue je yang berkomplot dengan aku....” tiba-tiba Wan menepuk tangan sambil matanya memandang ke arah pintu . 
“ Si gadis Mercedes warna hitam !” Wan menepuk tangan sambil memperkenalkan seorang perempuan.............
“ Ayu ? ” Hampir menjerit Shafiq apabila teman wanitanya , Ayu turut terlibat “Tapi , bagaimana ?”
Ayu is my sister Shafiq . Takkan awek sendiri tak tahu kut ? Ingat semasa di Gunung Korbu ? Masa tu Safiah dan Anis memang ada kat situ . dan kau pun hampir jumpa mereka . Tapi , siapa yang lengahkan kau ? AYU ! kau berdua memang lembap ! konon penyiasat . Kes mudah pun tak dapat selesaikan !,” tengking Wan atau Hadi dengan nada mengejek .
“ ANDA TELAH DIKEPUNG ! SILA SERAHKAN DIRI SEKARANG !” satu suara tiba-tiba mengejutkan mereka .
“ Polis dah sampai ! Memng betullah firasat aku yang kau ni memang sorokkan something.”  Ujar Shafi dengan bangga . Bangga kerana firasatnya sentiasa betul . “ sebab tu aku dah rakam semuanya dan call polis ,”
“ Goodbya my friend . Selamat masuk ke dalam penjara . ,” sambung Shafiq dengan senyuman yang mekar . Satu lagi kes dah selesai . Semoga roh arwah Safiah dan Anis aman disana .
" SEBAB CINTALAH AKU MACAM NI ! JAHANAM !" jerit Wan dengan penuh dendam .

Sunday, 22 July 2012


{Kamera Cinta Suzana 2}
setiap gambar punya bukti cintaku padamu
 
         Suzana menghenyakkan tubuhnya ke atas sofa empuknya.Seluruh tubuhnya terasa lenguh-lenguh disebabkan hentakan kuat di atas permukaan jalan yang berbatu-batu.Mungkin juga sewaktu dia mengejar Irfan yang mencuri kameranya.Maklumlah sudah lama dia tak berlari.
         “Alamak!! Kamera aku!!,”jerit Suzana apabila teringatkan bahawa kameranya itu masih di tangan Irfan.Lepas ni habislah dia akan dicop sebagai STALKER!Terbongkarlah semua rahsianya yang selama ini disimpan rapi!Oh tidak!
         “idea,idea..hah! dapat!” Suzana pantas menyambar beg sandang dan kunci kereta miliknya.Dia harus mendapatkan kamera kesayangannya itu hari ini juga.Jika tidak.. oh tidak! Dia pasti akan menanggung malu seumur hidup!
         ‘Mencuri masuk keretanya’ idea tidak masuk akal ini sahajalah yang terlintas di kepalanya saat getir begini.Biar apa pun yang terjadi,kamera itu harus kembali ke tangannya!
         Pemilik kenderaan yang ditunggu-tunggu itu sudah tiba,dengan pantas Suzana menyelinap masuk melalui pintu belakang kereta Honda City itu tatkala pemiliknya membuka pintu.Badannya yang agak kecil memudahkannya menyorok di belakang kerusi. 
        Matanya meliar mencari kamera hitamnya di segenap sudut kereta itu.Akhirnya dia berjaya menjumpai barang kesayangannya itu di sebelah tempat duduk pemandu! 
  Suzana mula memikirkan idea baru untuk mengambil kamera tersebut tanpa pengetahuan Irfan.Tetapi semuanya menemui jalan buntu.terpaksa lah dia menunggu sehingga Irfan turun dari keretanya itu.
--------------------------------------------------------------------------------
1 jam berlalu..
     
       Akhirnya Suzana mempunyai peluang untuk mengambil kembali kamera tersebut.Itupun setelah perutnya mula mendendangkan lagu-lagu yang kurang enak didengar.Didakapnya kamera itu dengan perasaan gembira yang teramat sangat.
      Dia memandang ke luar tingkap untuk memeriksa tanda-tanda kedatangan Irfan.Pintu kereta tersebut dibuka perlahan-lahan.
  Suzana terus berlari meninggalkan kereta tersebut supaya tidak tertangkap.Dia cuba mengenal pasti dimanakah dia sebenarnya berada.
      ‘‘Putrajaya’’ Terkejut beruk Suzana apabila terpandang papan tanda berkenaan.Bagaimana dia mahu pulang semula ke rumahnya yang terletak di Kuala Lumpur?.
       Suzana teringat semula beg duitnya di atas meja makan.Oh tidak! Suzana terasa ingin menangis.
’’Mengapalah aku cuai sangat’’ kutuknya kepada diri sendiri.
‘’Suzana? Apa yang awak buat apa dekat sini ?,”satu suara tiba-tiba menyapanya dari belakang menyebabkan kamera yang dipegangnya hampir terjatuh.
Pandangan Irfan jatuh ke arah kamera Suzana. ‘’Mana awak dapat kamera tu? Bukan benda tu ada dalam kereta saya ke?’’soal Irfan dengan muka yang berkerut-kerut.Sekali pandang seperti pak cik yang tercari-cari ke mana hilang dompetnya.
‘’Err.. saya ..,’’
‘’Awak pecah masuk kereta saya bukan?’’ Irfan pantas mencelah sebelum Suzana sempat mencari modal.’’Kalau awak nak semula,mintalah kat saya.Bukan saya tak bagi terus’’sambungnya lagi.
‘’Maaflah.Kamera ni bagaikan nyawa saya tau.Saya sanggup buat apa sahaja untuk mendapatkannya semula.,’’ujar Suzana sambil memandang rama-rama yang hinggap di kasutnya.
‘’Perangai awak dari kecil memang tak pernah berubah.,’’Irfan mula tersenyum pabila mengenangkan gadis di hadapannya sewaktu di zaman kanak-kanak.Gadis yang petah berkata-kata,nakal,degil, dan macam-macam lagi lah.
‘’Saya kan memang hebat.’’jawab Suzana spontan.
Irfan menjulingkan matanya ke atas tanda meluat. ‘’Alang-alang awak dah ada kat sini,jom teman saya ke Taman Botani.Sudah lama saya tak ke sana.’’
‘’Jom.Saya pun sudah lama tak ke sana.’’ Jawab Suzana dengan wajah yang ceria.’kamera,tugas kau sudah bermula!’.

Saturday, 31 March 2012

{KAMERA CINTA SUZANA 1} Setiap gambar,punya bukti cintaku padamu




Klik.klik.klik.
   Suzana tersenyum bangga.Kamera digitalnya diusap lembut.Akhirnya dia berjaya.Gambar yang diambil tadi ditatap semula.
   “Akhirnya menjadi…”ucap Suzana.Bibirnya terukir senyuman bahagia.Bukan senyuman tetapi sengihan yang meleret-leret hingga ke telinga!
    Gambar tadi masih ditatapnya dengan penuh minat.Sengihannya masih tertampal di bibir.Tanpa disedarinya,dia telah menjadi perhatian ramai pejalan kaki yang lalu lalang.Ada yang memandangnya seperti dia adalah makhluk asing yang bermata 6 dan ada juga yang tersenyum sinis.
Pin.pin.pin.
   “Woi minah!tepilah sikit.kalau mahu berangan,jangan ditengah jalan!buat kat rumah la!hidup ini kalau tidak menyusahkan orang tak boleh ke?”jeritan suara garau itu mengganggu sesi lamunan Suzana.
    Suzana menoleh ke arah suara yang menyakitkan gegendang telinganya.Telinganya sudah berasap-asap.Marah kerana angan-angannya diganggu.
    Seorang lelaki melayu bertubuh sasa sedang bercekak pinggang di dihadapannya.Lelaki itu merenung tajam ke arahnya.Perasaan takut mula menerjah Suzana.
    “blah la...tunggu apa lagi?’’jerit lelaki itu lagi.
  Pergh..kereknya mamat ni.sindir Suzana di dalam hati.
    Suzana masih membatukan diri.Tidak menjawab mahupun bergerak.Dia seperti boneka yang tidak mempunyai perasaan.
    “Bisu?”temperature lelaki itu mula meninggi.Berasap-asap lelaki itu dengan tindakan berani mati Suzana yang tidak mahu mengalah.
    Suzana masih menyepi.lelaki itu mula berang dengan tindakannya itu.Dia sudah bersedia untuk menumbuk suzana.
    Tiba-tiba seorang lelaki menyambar lengan suzana lalu menariknya ke bahu jalan.
    “Bagus...tarik awek bisu lu tu jauh-jauh.Asyik menyusahkan orang je.”lelaki itu menghamburkan amarahnya kepada Irfan.Geram dengan kejadian tadi.
    “Mengapa dengan awak ni suzana? Berdiri tengah jalan sambil tersengih-sengih. Stres ke?”soal Irfan.Berkerut-kerut mukanya memandang Suzana.
    “Entahlah.Saya rasa tak sedap badan la.”bohong Suzana.
    “Tipu la.Orang sakit dia akan terbaring tengah jalan.Awak pula tersengih-sengih di tengah jalan.Saya rasa awak ada penyakit angau.”Sindir Irfan.
    “Sibuklah.Saya rasa saya kena sampuk kut.”balas Suzana lagi
    “Kena sampuk dengan hantu kamera kot.”Jawab Irfan lagi.
    “Kenapa pulak?”tanya Suzana yang rungsing.
    “Sebab awak tersenyum-senyum sambil tengok kat kamera tu tadi.”ucap Irfan sambil tergelak-gelak.Dia terasa ingin berguling-guling di situ.Terlalu kelakar wajah Suzana ketika itu.
    Suzana cuba menahan malu yang semakin mengusai.Dia bernasib baik kerana tidak mempunyai kulit yang cerah jika tidak pasti wajahnya sudah semerah sos tomato.
    Tidak semena-mena kamera yang tergantung di leher Suzana ditarik Irfan.Irfan berlari sepantas mungkin untuk mengelakkan dikejar oleh Suzana.
    “Janganlah ambil kamera tu pencuri!”jerit Suzana kepada Irfan yang semakin jauh darinya.
    Irfan semakin ligat menekan punat-punat yang terletak pada kamera itu.Dia terkejut besar apabila mendapati hampir kesemua gambar di dalam kamera itu ialah gambar dirinya.
    Dia sedang berjalan,dia sedang makan,dia sedang berjoging,dia sedang memandu, semuanya ada!kamera itu terdapat semua aktiviti hariannya.Semuanya!
    “Tunggu dulu! saya boleh jelaskan.”ujar Suzana dengan nafas yang tersekat-sekat.
    Tiba-tiba Suzana terjatuh apabila kakinya tersangkut pada wayar yang berselerak di tanah.Siapa punya wayar pun dia tidak tahu.
    Darah likat semakin laju mengalir di dahi licinnya.Mungkin batu-batu haisan di tepi jalan itu yang menyebabkan dahinya luka.
   “Ah..berparutlah muka aku ni nanti.”omel suzana di dalam hati. Jatuhlah sahamnya sekiranya ada parut hodoh terlekat di muka comelnya.
   Irfan yang terkejut meluru ke arah suzana “awak tak apa-apa ke?,”soal irfan cemas.
   Suzana hanya menggeleng-gelengkan kepala tanda yang dia berada dalam keadaan baik.
   Irfan mengeluarkan sapu tangan biru daripada poket seluarnya lalu menutup luka Suzana yang masih berdarah.Berkerut-kerut muka Suzana menahan sakit.
  “Jom saya hantar awak ke klinik,”ujar irfan sambil berdiri.
  “Tak perlu..luka sikit saja ni,”Suzana membangkang idea Irfan. Sebenarnya suzana dari kecil lagi takut nak ke klinik.Dia takut dengan doktor lagi-lagi doktor gigi.Baginya doktor seorang yang garang.   
  “Jangan degil!,”marah Irfan.
  “Saya tak mahu ke klinik.saya nak balik rumah!”jerit Suzana. Jeritan itu menyebabkan beberapa orang pejalan kaki yang lalu lalang menjeling ke arahnya.
  “Ok,”jawab Irfan sepatah.Malas mahu melayan gadis berkepala batu ini.Degil sangat.Entah waktu kecil Suzana ini kerjanya makan batu agaknya.Keras.
  Irfan dengan perlahan memapah suzana ke keretanya yang di parkir berdekatan taman itu.Perlahan-lahan mengangkat suzana ke dalam kereta.
  Irfan memecut meninggalkan tempat parkir kereta sesekali dia menoleh ke arah Suzana yang hanya membisu.Barangkali malu dengan kejadian tadi.
  “Terima kasih.”ucap Suzana.Hanya itu yang mampu terluah dari mulutnya.Masih malu dengan kejadian yang menimpanya tadi.
  “Jangan lupa sapu ubat.Nanti berparut pula.Tak comel.Lagi satu...,”belum sempat Irfan menghabiskan pesannya Suzana sudah meluru ke dalam rumah.Meninggalkan Irfan yang terpinga-pinga.
  “Suzana,Suzana!degilnya kamu!”monolog Irfan di dalam hati.